Lubiąż - Zespół Obiektów Pocysterskich

Nie wiedziałem. Po prostu nie wiedziałem. A przecież ignorantem nie jestem. Lubię podróże, lubię historię. A jednak nie wiedziałem... Nie, że tak do końca nic nie wiedziałem. No, że piękne. No, że ciekawe. No, że stare. Ale jednak nie wiedziałem. Potwierdza się powiedzenie: "Cudze chwalicie, swego nie znacie".
A nie wiedziałem, że:
- odwiedzony przeze mnie zespół klasztorny jest drugim pod względem wielkości obiektem tego typu na świecie. Większy od niego jest tylko hiszpański Escorial.
- jest to największe opactwo cysterskie na świecie
- klasztor pod względem powierzchni jest dwa i pół razy większy niż Wawel
- kubatura budynków wynosi 330 tysięcy metrów sześciennych, a powierzchnia dachów to 2,5 hektara
- zachodnia fasada pałacu opata ma długość 223 metrów i jest najdłuższą barokową fasadą Europy
- do dziś pod posadzką bazyliki spoczywa 98 mumii opatów cysterskich i zakonników. Spoczywają obok nagrobków Piastów Śląskich
- i na koniec: że odwiedzane przeze mnie miejsce jest podnoszone z tak katastrofalnej ruiny w jakiej znalazło się po drugiej wojnie światowej.
Cystersi objęli ten teren w roku 1163 za sprawą księcia śląskiego Bolesława Wysokiego, który postanowił sprowadzić ich z Turyngii. Przez lata swego pobytu na tych ziemiach zakon stał się znaczącym posiadaczem ziemskim. Pod koniec XVII w. zakonnicy postanowili o wyburzeniu starego klasztoru i wybudowaniu nowego. W wyniku tej decyzji powstał pałac opacki liczący ponad 300 sal. Ich bogaty wystrój wnętrz podziwiać dziś możemy jedynie w Sali Książęcej oraz w refektarzu. Wszystkie inne pomieszczenia uległy totalnej dewastacji, a dzieła sztuki rozsiane są w różnych muzeach na terenie całej Polski.


 
 
 
 
 
 
 

http://www.fundacjalubiaz.org.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz