Gdańsk - Bazylika konkatedralna Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny (Bazylika Mariacka)

W 1342 roku wielki mistrz krzyżacki nadał miastu przywilej na mocy którego podjęto decyzję o budowie kościoła parafialnego. Budowę rozpoczęto w 1343 roku, a zakończono w 1502. Bazylika pod względem objętości uważana jest obecnie za trzecią świątynię na świecie. W jej wnętrzu zmieścić się może około 20 tyś. osób. Na wysokości 30 metrów wznosi się nad głowami wiernych sklepienie gwiaździste i kryształowe. Do wnętrza światło wpada poprzez 37 ogromnych okien z których największe przesłonięte witrażem ma 127 m2. W latach 1572-1945 był to kościół ewangelicki. W wyniku działań wojennych niestety 40% sklepień runęło, a odbudowa wszystkich zniszczeń świątyni trwała do 1955 roku.
Wśród najważniejszych zabytków we wnętrzu wymienić należy:
- rzeźbę Pięknej Madonny Gdańskiej - powstała około 1420 roku, mierzy 2 metry wysokości, a wykonana została z kamienia wapiennego
- datowany na lata 1511-17 ołtarz główny
- wykonany w latach 1464-70 zegar astronomiczny (od 1554 roku nieczynny).
Niestety ja osobiście zwiedzałem to miejsce jeszcze będąc w szkole podstawowej. Teraz mam takiego pecha, że będąc w Gdańsku moje drogi omijają to miejsce, lub prowadząc mnie do świątyni docieram tam poza godzinami wyznaczonymi dla turystów.

EDIT: Udało się wreszcie zwiedzić wnętrze. Co prawda w trakcie remontów i kilka elementów przesłonięto rusztowaniami, ale lepsze to niż nic. Dorzucam więc zdjęcia wnętrza.

 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz