Kraków - Żydowskie Muzeum Galicja

Krakowska dzielnica Kazimierz jest przesiąknięta kulturą Żydów. Dlatego nie dziwi, że w 2004 roku stała się miejscem utworzenia kolejnej placówki muzealnej dotyczącej ich historii w Polsce. Mam tu na myśli Żydowskie Muzeum Galicja powołane do życia przez brytyjskiego fotografa Chrisa Schwarza. Po raz pierwszy Schwarz przyjechał do Polski w 1981 roku dokumentować ruch Solidarności. Już wówczas zainteresował się pozostałościami po społeczności żydowskiej w naszym kraju. Po pewnym czasie powrócił do Polski podejmując się współpracy z antropologiem prof. Jonathanem Webberem. Ich wspólnym celem było zebranie informacji o żydowskich reliktach w różnych częściach Galicji. Prof. Webber zajął się częścią merytoryczną, a Schwarz dokumentacją fotograficzną. Przez okres 10 lat współpracy powstało ponad 1000 zdjęć. Aby cały ten dorobek nie został zamknięty tylko dla oczu naukowców, Schwarz postanowił założyć stałą galerię prezentującą te prace. Na ten cel zaadoptowano wnętrze dawnej żydowskiej fabryki krzeseł na Kazimierzu. Niestety Chris Schwarz zmarł w 2007 roku. Na szczęście jego spuściznę możemy cały czas podziwiać, gdyż stanowi ona główny trzon działalności Muzeum. Ale oprócz tej ekspozycji placówka organizuje liczne wystawy czasowe, a ja miałem okazję odwiedzić ją w czasie, gdy przybliżała zwiedzającym sylwetkę niezwykłej kobiety - Heleny Rubinstein. I przyznać muszę, że zarówno wystawa czasowa jak i ekspozycja stała były dla mnie niesamowitym przeżyciem. Z ciekawością obejrzałem i jedną i drugą część. I mam nadzieję wracać w to miejsce przy okazji moich kolejnych odwiedzin w Krakowie.



https://galiciajewishmuseum.org/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz