Z końcem lat 80-tych XX wieku w środowisku kolejarskim w Zduńskiej Woli pojawiła się idea utworzenia na terenie Zakładu Taboru Kolejowego w Karsznicach Izby Pamięci i Skansenu Lokomotyw. Po uzyskaniu aprobaty władz PKP przystąpiono w 1989 roku do realizacji pomysłu. W ramach przygotowań do uruchomienia tej placówki wyremontowano budynek olejarni w której urządzono Izbę Pamięci, a na wydzielone tory zaczęto sprowadzać parowozy, lokomotywy i inne pojazdy kolejowe. Po 4 latach przygotowań Skansen otworzono dla zwiedzających w listopadzie 1993 roku. Późniejsze przemiany strukturalne i gospodarcze jakie miały miejsce na polskiej kolei spowodowały, że w 2009 roku właścicielem Skansenu i Izby stało się miasto Zduńska Wola, a następnie Muzeum Historii Miasta.
Obecnie Skansen Lokomotyw w Zduńskiej Woli jest jedną z nielicznych placówek muzealnych w Polsce zajmujących się prezentacją zabytków techniki kolejowej. Oprócz własnych eksponatów, na terenie Skansenu możemy oglądać także depozyt pochodzący ze Stacji Muzeum w Warszawie. Wśród prezentowanego w Skansenie sprzętu na szczególną uwagę zasługuje parowóz towarowy Ty246. Jest to jedyny zachowany w Polsce egzemplarz parowozu, który wyprodukowany został w USA na zamówienie PKP w ilości 100 sztuk w 1946 roku. Nie mniej interesujący jest wagonik kolejki na Gubałówkę. Zdemontowany w 1989 roku trafił do Karsznic w 1993 roku. Drugi taki egzemplarz można zobaczyć w Skansenie w Kościerzynie, ale tylko ten z Karsznic posiada układ napędowy. Na spacer po terenie Skansenu warto wybrać się w towarzystwie przewodnika, który nie tylko opowie o poszczególnych eksponatach, ale także umożliwi wejście do niektórych z nich.
Zduńska Wola - Karsznice - Skansen Lokomotyw i Urządzeń Technicznych
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz