Olsztyn - Planetarium

19 lutego 1973 roku z okazji 500 rocznicy urodzin Mikołaja Kopernika w Olsztynie uroczyście otwarto Planetarium. Gmach powstał według projektu architektów Ludomira Gosławskiego i Janusza Miścickiego, a sama budowa trwała zaledwie 14 miesięcy. Do 2012 roku do projekcji nieba na kopule o średnicy 15 metrów wykorzystywano projektor firmy Carl Zeiss Jena. Obecnie został on zastąpiony nowoczesnym cyfrowym systemem projekcyjnym DigitalSky2. W trakcie projekcji na widowni może przebywać 160 widzów, którymi najczęściej są uczestnicy wycieczek szkolnych. Jednak w Planetarium oprócz działań dydaktycznych i wykładów popularnonaukowych można wziąć udział także w koncertach i imprezach kulturalnych odbywających się pod "rozgwieżdżonym niebem". Poszczególne seanse na które zaprasza Planetarium trwają około 40 minut każdy, a ich wybór jest dosyć szeroki. Ja miałem przyjemność zobaczyć seans "Niebo dzisiejszej nocy" prowadzony przez astronoma, który na żywo opowiadał o zmieniających się na kopule widokach nieba. Niestety, ponieważ na seans dotarłem w ostatniej chwili, nie miałem okazji obejrzenia wystawy czasowej prezentowanej w holu wejściowym. I przykro to powiedzieć, ale zachowanie obsługi nie zachęciło mnie do tego, aby po seansie wrócić do wnętrza Planetarium i to nadrobić.



https://planetarium.olsztyn.pl/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz